Důchodová „reforma“ se dnešních padesátníků nedotkne, tvrdil ještě před zveřejněním vládního baličku ministr Jurečka. Ovšem po zveřejnění jeho návrhu bylo zřejmé, že se jich jistě dotkne. Důchodová „reforma“ se dnešních padesátníků nedotkne, tvrdil před dvěma týdny v pořadu Partie lidovecký poslanec Marek Výborný. Důchodová „reforma“ se dotkne i dnešních padesátníků prohlásil v rozhovoru pro sobotní Právo ministr Jurečka a občan se ptá, je tahle komunikace součástí matení veřejnosti, nebo totální chaos, který vládne v KDU - ČSL. Zmást voliče, zahltit ho protichůdnými informacemi, znejistit ho, to je asi ta nejlepší cesta, jak se vyhnout jejich případným námitkám a protestům k „reformě“, která jim bude asi naservírovaná až ex post.
Ministr Jurečka se snaží lidi přesvědčit, že „reforma“ se jich dotkne jen okrajově, ale není to pravda. Jak vyplývá z informací, jenž se pomalu dostávají na povrch, tak vláda chce stlačit poměr průměrného důchodu k průměrnému platu z dnešních 50 % k 35 %, což je dost zásadní rozdíl. Údajně již od roku 2026 se měl výpočet důchodů lidí vstupujících do systému vzdalovat oproti těm co odešli do důchodu v roce 2025 o 180 Kč ročně, což se zdá sice jako nepatrný rozdíl, ale uvědomme si, že za deset let bude ten první brát o 1 800 Kč více, což je pro některé už výrazný rozdíl. Návrh ministra Jurečky také počítá s tím, že i dnešní padesátníci půjdou do důchodu o několik měsíců později a u těch mladších se věk raději nekonkretizuje. Měsíc sem, měsíc tam, řekne si workoholik, flegmoš, nebo zavilý volič pravice. Značná část starších lidí ovšem vyhlíží den nástupu na zasloužený odpočinek jako na den, který je zbaví stresů, únavy, na den, kdy si konečně budou moci dopřát trochu klidu, trochu svobody. Pan Jurečka sice tvrdí, že věk dožití roste, a proto musíme déle pracovat, ale taktně zamlčuje, že neroste věk dožití ve zdraví a tím, že navýšíme věk odchodu do důchodu, či prakticky znemožní odchod do důchodu předčasného, připravíme nové důchodce o několik měsíců života, kdy ještě jsou fit, kdy je netíží zdravotní problémy.
Takže o čem tedy ta důchodová „reforma“ je? Vezmeme vám několik měsíců, či roků života ve zdraví, sebereme vám peníze a pokud nechcete živořit, tak se o sebe postarejte sami. Nikdo to nahlas neřekne, ale vláda využívá situace, aby naplnila odvěký sen pravice o minimálním státu, který se zbaví všech svých závazků vůči svým občanům. Ale tak to není, budou křičet oponenti. Máme velký dluh, který důchody jen dál prohlubují, musíme šetřit. Spořte si sami. Ovšem riziko, že padnou soukromé fondy je daleko vyšší, než že se zhroutí státní, průběžný systém. Také víme, že fondy jsou nevýkonné, v dobách vyšší inflace ztrátové a zisky si spíše připisují jejich správci než jejich klienti. Stát dokonce nyní míní zvýhodnit ty, co do fondů přispívají více, a to jak přímými dotacemi, či zvýšením daňového zvýhodnění. Tedy další peníze pro fondy, další peníze pro ty, kteří často žádné zvýhodnění nepotřebují, ale když stát dává, tak se řídí heslem – blbý je kdo dává, blbější ten, co nebere.
Zajímavé je, že zatímco my musíme šetřit, tak někde jinde v Evropě důchodové systémy fungují. Nebude to proto, že se tam rozdíl mezi tím, co se vybere na sociálním pojištění, a tím co se vyplatí na důchodech se dorovnává z daňových příjmů? Chce to jen provést daňovou reformu podle vzoru vyspělých západních zemí, zamezit daňovým únikům, bojovat proti daňovým rájům a proti inflaci, která především může za nynější skokový růst důchodů. V blízké budoucnosti mohou být výpadky výběru sociálního pojištění řešeny také zdaněním práce robotů, samoobslužných pokladen, které již dnes nahrazují lidskou pracovní sílu, a tak zatímco podnikatelům roste jejich zisk, tak stát přichází o příjmy z daní a sociálního pojištění. Vláda údajně myslí na budoucnost, ale snaží se nás vést cestou, která vede do pravěku kapitalismu.
Náhradový poměr u penzí v zemích EU (v %)
Náhradový poměr
Lucembursko | 88 | Velká Británie | 53 |
Itálie | 69 | Česko | 50 |
Francie | 68 | Nizozemí | 50 |
Maďarsko | 67 | Belgie | 48 |
Rumunsko | 66 | Dánsko | 47 |
Španělsko | 66 | Slovinsko | 47 |
Portugalsko | 64 | Německo | 46 |
Řecko | 63 | Bulharsko | 45 |
Rakousko | 62 | Estonsko | 45 |
Polsko | 62 | Litva | 45 |
Slovensko | 62 | Kypr | 44 |
Švédsko | 57 | Lotyšsko | 42 |
Malta | 54 | Chorvatsko | 39 |
Finsko | 53 | Irsko | 35 |
Pramen: Destatis (Das Statistische Bundesamt) – Statistisches Jahrbuch 2018 „Kapitel Internationales“
České důchody
Zdroj: KB Penzijní společnost |
Rok | Průměrná výše starobního důchodu | Průměrná mzda hrubá | Průměrná mzda čistá | Náhradový poměr vůči hrubé mzdě | Náhradový poměr vůči čisté mzdě |
1993 | 2 734 Kč | 5 817 Kč | 4 551 Kč | 47,0% | 60,1% |
1994 | 3 059 Kč | 6 896 Kč | 5 351 Kč | 44,4% | 57,2% |
1995 | 3 578 Kč | 8 172 Kč | 6 318 Kč | 43,8% | 56,6% |
1996 | 4 213 Kč | 9 676 Kč | 7 520 Kč | 43,5% | 56,0% |
1997 | 4 840 Kč | 10 696 Kč | 8 308 Kč | 45,3% | 58,3% |
1998 | 5 367 Kč | 11 693 Kč | 9 090 Kč | 45,9% | 59,0% |
1999 | 5 724 Kč | 12 655 Kč | 9 842 Kč | 45,2% | 58,2% |
2000 | 5 962 Kč | 13 490 Kč | 10 447 Kč | 44,2% | 57,1% |
2001 | 6 352 Kč | 14 640 Kč | 11 324 Kč | 43,4% | 56,1% |
2002 | 6 830 Kč | 15 711 Kč | 12 082 Kč | 43,5% | 56,5% |
2003 | 7 071 Kč | 16 769 Kč | 12 807 Kč | 42,2% | 55,2% |
2004 | 7 256 Kč | 17 882 Kč | 13 601 Kč | 40,6% | 53,3% |
2005 | 7 728 Kč | 18 809 Kč | 14 252 Kč | 41,1% | 54,2% |
2006 | 8 173 Kč | 20 050 Kč | 15 506 Kč | 40,8% | 52,7% |
2007 | 8 736 Kč | 21 527 Kč | 16 509 Kč | 40,6% | 52,9% |
2008 | 9 347 Kč | 23 280 Kč | 17 714 Kč | 40,2% | 52,8% |
2009 | 10 028 Kč | 24 091 Kč | 18 665 Kč | 41,6% | 53,7% |
2010 | 10 093 Kč | 24 526 Kč | 18 962 Kč | 41,2% | 53,2% |
2011 | 10 543 Kč | 25 093 Kč | 19 246 Kč | 42,0% | 54,8% |
2012 | 10 770 Kč | 25 903 Kč | 19 903 Kč | 41,6% | 54,1% |
2013 | 10 962 Kč | 25 903 Kč | 19 903 Kč | 42,3% | 55,1% |
2014 | 11 065 Kč | 26 357 Kč | 20 216 Kč | 42,0% | 54,7% |
2015 | 11 331 Kč | 27 156 Kč | 20 777 Kč | 41,7% | 54,5% |
2016 | 11 439 Kč | 28 250 Kč | 21 526 Kč | 40,5% | 53,1% |
2017 | 11 826 Kč | 30 156 Kč | 22 832 Kč | 39,2% | 51,8% |
2018 | 12 391 Kč | 32 590 Kč | 24 477 Kč | 38,0% | 50,6% |